Continental Grand Prix 5000 - nowe wydanie kultowej opony wyścigowej
Opona Grand Prix 5000 to kolejna ewolucja kultowej opony wyścigowej z kolekcji Grand Prix.
spełni oczekiwania genialnie na trasie wyścigu jak i na długich treningach.
Jest ona kwintesencją komfortu, prędkości i ochrony przed przebiciem.
Daje poczucie pewności podczas jazdy zarówno po kostce brukowej w Roubaix, jak i po trasie górskiej w Mont Ventoux.
Opona ta została wyprodukowana z oryginalnej mieszanki gumowej Black Chili Compound wytworzonej tylko w Niemczech.
Za ochronę przed przebiciem odpowiada Vectran Braker, który ma lepszą niepodatność na przebicie niż aramid i pięciokrotnie pokaźniejszą wytrzymałość na rozciąganie niż stal.
na dodatek wyekwipowana w technikę Lazer Grip - Specjalnie ukształtowana struktura bocznego profilu opony, który ma zapewnić znakomitą przyczepność nawet na najostrzejszych zakrętach.
Za gładkość azdy i komfort odpowiedzialna jest technologia Active Comfort, która została wbudowana w konstrukcję opony.
Najważniejsze cechy produktu:
Producent: Continental
Model: Grand Prix 5000
rozmiar: 700 x 23C
ETRTO: 23-622
Pasek odblaskowy: NIE
Współpraca z dynamem: NIE
wariant: zwijana
Przeznaczenie: wyścigi, treningi, sport
Zalecane ciśnienie powietrza: 7,5 BAR (110 PSI)
Maksymalne ciśnienie powietrza: 8,5 BAR (120PSI)
Gęstość oplotu: 3 warstwy 110 TPI => 330 TPI
Nr katalogowy towaru: 0101623
Średnia waga:~ 198 g
zaimplementowane technologie:
Active Comfort Technology - bezprecedensowe podejście do jazdy na rowerze.
wbudowana w konstrukcję opony technika Active Comfort pochłania wibracje i wygładza jazdę.
Lazer Grip - ulepszona przyczepność boczna opony w każdym zakręcie
technika Lazer Grip powstała po to, by rowerzysta i droga zwiążeły się w jedność.
Profil z mikrostrukturą poszerza się na zewnątrz pokrywając boczne ścianki opony co w konsekwencji daje wspaniałą przyczepność w najostrzejszych zakrętach.
BlackChili Compound – sekret leży w recepturze.
Inżynierowie laboratorium badawczego Continentala w Korbach od dawna szukali rozwiązania fundamentalnej kwestii w konstrukcji opon. Atrybuty jezdne mieszanki gumowej opony składają sią z trzech czynników: przyczepności, oporu toczenia, a także wytrzymałości. Problem polega na tym,powiększając wartość jednego czynnika osłabia się jednocześnie przynajmniej jeden inny czynnik. Opona o maksymalnej przyczepności toczy się słabiej i szybko zużywa. Bardziej wytrzymałe i lżej toczące się opony posiadają z kolei słabszą przyczepność. Mimo iż najwyższe standardy w technice mieszanki gumowej już dawno osiągnęły kompromis, nasi inżynierowie chcieli osiągnąć jeszcze wyższą jakość mieszanek. W 2005 roku dokonali przełomu, który znany jest szerzej pod nazwą BlackChili. Rewolucyjna mieszanka wykorzystuje najnowsze odkrycia z dziedziny polimerów, a także innych elementów. BlackChili oznacza połączenie nowo opracowanych mieszanek syntetycznych z naturalną gumą. Cząsteczki sadzy zastosowane w mieszance mają zoptymalizowaną strukturą i kształt, dzięki temu jest ona najlepszym osiągalnym wyborem do wykorzystania w oponie. BlackChili to przełomowa skuteczność. W porównaniu z poprzednią mieszanką z aktywowanymi krzemianami BlackChili ma opory toczenia mniejsze o 26 %, 30 % udoskonalona przyczepność i 5 % wiekszą wytrzymalość na zużycie. Technologia BlackChili nie stoi w miejscu, lecz jest ciągle polepszana w trakcie badań nad nowymi modelami opon. W rowerze szosowym czy górskim – przewaga niskiego oporu toczenia i rozszerzonej przyczepności jest zauważalna. Technika użycia mieszanki w produkowaniu jest tak wyrafinowana, iż tylko niemiecka fabryka w Korbach może ją stosować. Opony z BlackChili cechuje obszerniejszy przebieg, a także, co jest rzadko spotykane w oponach z nowoczesnymi mieszankami, ich atrybuty są niezmienne od pierwszego do ostatniego kilometra.
VECTRAN Breaker – wyznacznik standardów ochrony przed przebiciem
Vectran™ to plastikowie wytworzone włókno natchnione naturą. Tak jak pajęcza nić, Vectran™ to polimer ciekłokrystaliczny (LCP). Materiał Vectran™ jest przędzony ze stopionego ciekłego polimeru Vectra i dalej przetwarzany w celu uzyskania specjalnej przędzy. Podobnie jak Vectran™ nić pajęcza ma olbrzymią wytrzymałość na rozdarcie i wyjątkowo niską masę. To znakomite parametry materiału, który wykorzystujmy w oponach rowerowych Continental typu premium jako wkładka chroniąca przed przebiciem. Vectran™ Breaker jest lżejszy, bardziej sprężysty i sprawniej chroni przed przecięciami niż porównywalne oploty nylonowe. Vectran™ Breaker nie wpływa negatywnie na opory toczenia.
dopasowanie wymiaru opony do rozmiaru obręczy (ETRTO)
W celu wyjaśnienia metodologii określania wymiarów, opony rowerowe Continental rozmiarowane są według formuły ETRTO (Europejska Organizacja techniczna do spraw Opon i Obręczy): szerokość opony [mm] x średnica obręczy [mm], na przykład 23-622. Informacje te znajdują się na ściance bocznej opony. Alternatywny sposób podawania wymiaru, np. 23x700C lub 26 x 2,4 nie podaje jasnych informacji o wymaganej średnicy obręczy. Z tego względu w przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy zawsze korzystać z uznawanego na świecie standardu ETRTO. Ogólnie firma Continental zaleca montowanie opon rowerowych na obręczach klinczerowych (o zagiętych krawędziach), ponieważ ten wariant obręczy pewniej utrzymuje oponę, wyjątkowo przy ciśnieniu powietrza powyżej 44 PSI. Pomiary w przypadku obręczy klinczerowych, na przykład 13C-622, podawane są jako szerokość obręczy w mm (rozmiar A), „C” oznacza crotchet (z franc. Haczyk) oraz średnicę obręczy (rozmiar D). Jeśli informacja o wymiarze starych obręczy nie jest czytelna, szerokość obręczy można zmierzyć za pomocą suwmiarki, mierząc odległość między odkształconymi krawędziami. Listę obręczy i pasujących do nich opon można otrzymać od organizacji ETRTO.
Ciśnienie powietrza w ogumieniu
Ciśnienie powietrza wpływa bezpośrednio na prowadzenie, wytrzymałość i opór toczenia roweru. Opona może działać prawidłowo tylko w określonym zakresie ciśnienia. Oprócz pojemności i wagi układu rower/rowerzysta, również przeznaczenie opony jest tu znaczne. Każda opona Continental ma zalecany zakres ciśnienia powietrza podany na ściance bocznej. Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, opona szybciej się zużywa, zwiększa się także ryzyko przebicia i uślizgu opony. Z czasem pojawiają się w dodatku drobne pęknięcia. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie powoduje, że opona jest nad wyraz twarda i niekomfortowa. Trakcja, przyczepność i opory toczenia mogą się pogorszyć. Wszystkie systemy ogumienia rowerowego stopniowo tracą ciśnienie. Z tego powodu należy niejednokrotnie je kontrolować. Kolarze MTB i turystyczni powinni sprawdzać ciśnienie przynajmniej raz w miesiącu. Szosowcy raz na tydzień. W sytuacji używania dętek light i supersonic ciśnienie należy sprawdzać przed każdą jazdą.
Waga opon
Stworzenie lekkiej opony to cel projektantów i pracowników linii produkcyjnej. Czasem jednak zdarzają się odchylenia od wagi przekazanej w katalogu. Wynikają one z pewnej tolerancji grubości oplotu i gumy, koniecznej w procesie ręcznej produkcji. Waga przekazana w katalogu jest określana w trakcie stworzenia kolekcji przedprodukcyjnej i następnie wielokrotnie weryfikowana. W zależności od modelu, realne są odchylenia do 10 % w stosunku do danych katalogowych.
Co to jest TPI? konstrukcja osnowy – budowa głównego oplotu.
Osnowa jest głównym oplotem wszelkich opon. Kompozycja osnowy, materiał i gęstość nici zależą od wymagań stawianych oponie. Producent Continental generalnie stosuje wysokiej jakości osnowy wytworzone z tkanych, a następnie gumowanych nici nylonowych: Nylon dobrze łączy się z kauczukiem i wykazuje dobrą niepodatność w każdej pogodzie. Gęstość nici nylonowych decyduje o unikalnych własnościach opony. Gęstość nici jest podawana w TPI (threads per inch), czyli skrót ten oznacza liczbę splotów na 1 cal. Rozpowszechniły się tkaniny o 22 TPI, 28 TPI, 60 TPI i 110 TPI. Niezwykle drobny splot dzianiny sprawia, że opona jest rozciągliwa i broni osnowę przed przebiciem. Luźny splot dzianiny to obszerniejsza niepodatność na przecięcie i większa solidność opony. Dobór splotu zależy od przeznaczenia opony. Standardem jest trzywarstwowa osnowa podstawowa. Dodatkowa ochrona Breaker może być umieszczana pod bieżnikiem w celu jeszcze lepszego wzmocnienia opony i rozszerzenia ochrony przed przebiciem. W zależności od przeznaczenia użytkowane są rozmaite struktury ochronne i materiały. Należą do nich na przykład wysokoelastyczny kauczuk specjalny, wykorzystywany w rodzinie opon Plus oraz dzianinowe warstwy ochronne PolyX i Vectran™ w sportowych oponach wyścigowych. Budowa opony jest opisana w jej specyfikacji technicznej. Podawana jest liczba warstw, suma TPI i rodzaj ochrony przed przebiciem: 3/180 + Vectran™ oznacza trzy warstwy tkaniny 60 TPI z dopełniającą ochroną Vectran™ Breaker.